mandag den 2. september 2013

Første skoleuge, Eastern Market og AFS picnic

Hej!

Endnu engang en rigtig travl uge, med masse nye ting og nye mennesker! Jeg er startet i skole, og lad mig lige få det på rette; High School er IKKE High School Musical!

Mandag var første skoledag, så jeg stod tidligt op og tog hen på skolen. Der mødtes jeg med Nada, Mathias og Joy, som allerede stod og snakkede med to tvillingepiger fra skolen. Jeg fik mit skema, og så gik dagen ellers i gang! Jeg startede ud med 1½ time med US History, hvor vi fik en masse information om faget og om hvad vi skulle nå i løbet af skoleåret. Bagefter gik vi lidt i gennem the March on Washington (en kæmpe begivenhed, som fejrede 50 års jubilæum den 28. august, hvor en masse mennesker mødtes og protesterede mod separationen af sorte og hvide. Bla. Martin Luther King, der holdte sin verdensberømte tale "I Have A Dream") Efter US History, havde jeg Humanities hvor vi også bare gennemgik "syllabus" (som det så fint hedder, når man gennemgår regler, mål osv.) Humanities er hvad vi i Danmark kalder for Engelsk i skolen. Den time var også 1½ time. Den korteste time jeg har, er Geometri. Den er kun 1 time lang. Det er også det fag jeg har sværest ved, på grund af de matematiske begreber på engelsk og ligninger! Efter de tre første "periods" har vi 1 times frokost, som er den eneste pause vi har om dagen. Den brugte jeg sammen med Nada, Mathias, Joy og Patricia (fra Schweiz) Efter frokost havde jeg Spansk. MEGA fedt fag, med en MEGA fed lærer! Spansk er et let sprog at lære, fordi hvert bogstav kun har én lyd, uanset hvilken sammenhæng. Midt i timen blev alle Senior elever kaldt ned i kantinen, og fordi udvekslingsstudenter bliver behandlet som seniors, måtte jeg forlade spansk-timen. Jeg fandt heldigvis Nada og Joy blandt alle de andre elever. Vi blev kort briefet om udflugten dagen efter og den "assignment" vi fik for, og ellers var det bare pep-talk. Efter skole tog jeg med Nada, Mathias og Joy på Starbucks, og så tog jeg hjem med hovedet fyldt med nye indtryk! Da jeg satte mig ned for at lave lektier, var klokken allerede halv seks! Sådan går det når man får fri kl. 15.15, og tager på Starbucks med vennerne. Jeg blev heldigvis hurtig færdig, og så var det spise tid. Janine holdt lesson om seksuelle overgreb, hvad man skal gøre hvis det sker og om hvordan man bedst kan beskytte sig selv. Bagefter spillede vi Apples to Apples. Der bliver trukket et kort med et tillægsord, og så skal man ud fra de kort man har på hånden, finde den ting eller person der beskriver ordet bedst. Jeg vandt!

Tirsdag var startede også tidligt! Jeg skulle møde på Dupont Circle, og derefter gå hen til Francis Stevens Education center, som er den nye School Without Walls. Der skulle vi høre på et panel der snakkede om the March on Washington, og hvad der siden er sket. Det var lidt spændende, især fordi der var så mange spændende personligheder (Dr. Kings niece og datter var til stede) Joy, som sad ved siden af mig, blev ved med at udpege de søde drenge i salen, så det morede jeg mig lidt med. At hun blev ved med at udpege dem, ikke ved at kigge på dem... Nå men altså! Da vi kom tilbage på skolen, havde alle fået to timers frokost pause, så Mathias introducerede os til tre nye udvekslingsstudenter. Izumi fra Japan, Julie fra Belgin og Dario fra Italien. Efter frokost havde jeg Physical Education (P.E). For at være helt ærlig, så frygtede jeg det, men vores lærer virker flink og venlig. Vi brugte egentlig bare timen på at snakke om hvad vi skal nå i løbet af semesteret. Det var min eneste time den dag, så jeg var glad! Da jeg kom hjem, tog Janine og jeg ud for at købe skole ting i Target. Vi fik også købt løbeshorts og sokker! Vi spiste aftensmad på IHOP (Internationl House of Pancakes) et sted hvor de servere morgenmad døgnet rundt. Jeg fik chocolate chip pancakes og pomfritter! Det var lidt fedt af have lidt alene tid med min værtsmor, for vi fik snakket lidt om hvordan jeg havde det og hvordan det gik med Gabi og mig. Gabi var taget til Phoenix den morgen, så jeg gik i seng i et tomt værelse. Det er underligt så hurtigt jeg er blevet vant til hende.

Onsdag var mandagens skema, med den undtagelse at vi rent faktisk lavede noget fagligt! Det var rart for en gangs skyld, men jeg flød alligevel ind i min egen verden et par gange. Onsdag markerede også dagen for the March on Washingtons 50 års jubilæum, så da jeg havde fri kørte der en livestream af Obamas tale fra Lincoln Monument. Jeg ville så gerne have været der, men på grund af tiden og skolen, kunne jeg desværre ikke. Men jeg kan stadig sige at jeg har været inden for 5 km radius af præsidenten. SÅ tætte er vi nemlig! Da jeg kom hjem fra skole, til et tomt hus fordi Janine og Ron var taget til Atlanta City, ordnede mit værelse og mit vasketøj. Omkring kl. 6 kom Tietjen med aftensmad, som vi spiste. Efter aftensmaden lavede jeg lektier, og gik så i seng.

Torsdag var tirsdagens skema. Jeg starter med Street Law, som er et fag hvor vi diskuterer love og politik, og andre relevante emner hvis man gerne vil være advokat. Vi skal også på udflugter til advokat firmaer senere på året. Det var ret fedt, for vi diskuterede mere end vi skrev! Min andet fag er Art and Design, hvor vi fik en test til at teste vores viden. Jeg var fuldstændig tabt, for jeg ved ikke særlig meget om kunst og begreber inden for kunst. Min tredje time var Geometri, hvor jeg er ved at få lært teknikken bag ligningerne, men alligevel ikke. Til frokost sad jeg sammen med mine udvekslingsvenner, og en veninde fra P.E og hendes venner. P.E var bare snak, snak, snak og pulsmåling. Da jeg kom hjem fra skole lavede jeg lektier og ekstra Geometri opgaver, indtil Tietjen kom hjem og vi spiste aftensmad. Hun er virkelig sød og hun elsker mad!

Fredag var tirsdag og torsdag skema, omvendt! Så jeg startede med P.E (som stadig bare var snak, snak og snak) Så havde jeg Art and Design (hvor vi skulle kopiere begreber fra en bog ind i vores notesbog) og Advisory, som er en slags fri time, men man skal blive i et lokale sammen med en flok mennesker og så laver man et eller andet sjovt sammen. Der mødte jeg SaRa fra min Geometri klasse og hendes venner. Alle dem jeg snakker med er enten Freshmen (1. års) eller Sophmores (2. års) Jeg har kun Street Law og US History med Juniors (3. års) Til frokost løb jeg ind i Quinn (en af de søde drenge Joy udpegede, hun er kun en smule misundelig over at jeg er på talefod med ham) og snakkede lidt med Abia, eller Abi, fra min US History klasse. Hun er ny på Walls, men hun er min alder, yay! I Street Law skete der noget skønt! AP French klassen havde ikke nogen lærer, så de joinede vores undervisning. Sjov historie: Vi lavede en øvelse/opgave hvor vi skulle finde et ord der beskrev os. Jeg så at der stod "Danish" på tavlen, men jeg havde ikke hørt hvem der havde sagt det, så da jeg sagde "Denmark" fik jeg øjenkontakt med en pige der sad i den anden ende af lokalet. Hun råbte, over alt den engelske snak, "snakker du dansk?" Og sådan mødte jeg en dansker på min skole! Hun bor her dog permanent, fordi hendes far arbejder her. Jeg glemte næsten Nada, som jeg havde lovet at følges med til stationen. Ups. Fredag aften tog Tietjen og jeg ud og spiste mexikansk til aftensmad. Namme nam! Vi gik en tur forbi Capitol bygningen og fik taget vores billede, det samme sted hvor jeg tidligere på året havde taget nogens billede. Da vi kom hjem, viste jeg hende billeder på min computer.

Lørdag tog vi, Tietjen og jeg, på Eastern Market, som er et ugentligt marked i vores ende af byen. Der sælger de alle mulige ting fra mellemøsten, deraf navnet. Det var ret fedt. Vi købte en masse grøntsager og frugt til vores retter til dagen efter. Jeg købte også en smoothie. På vejen hjem gik vi ind i en lille købmandsbutik, og købte de resterende grøntsager, og jeg købte en Ben&Jerrys med Cookie Dough... Uhhhhmmmm! Da vi havde lavet vores retter (pasta med pesto og broccoli og gulerødder, og en squash ret) tog jeg hen til Ambers kat Seri, og passede hende i en halvtimes tid. Da jeg kom hjem igen lavede jeg lidt lektier, spiste lidt is og så Netflix. Om aftenen tog vi på Cosí som er en salatbar, og spiste aftensmad. Jeg brugte aftenen på at se Netflix og forberede mig på lektierne dagen efter.

Søndag var en god dag! Jeg stod tidligt op, løb en tur hjem til Amber, tog et dejligt bad og kørte så til Silver Spring, Maryland hvor der blev holdt en AFS picnic. Der mødte jeg alle mine venner igen, og mødte nogle nye! Det var så fedt at se dem alle sammen igen, og få snakket om de tanker vi gik med, og om skolen og bare hygge os! Der var en pool, så de fleste var dernede, men det eneste jeg dyppede, var mine ben. Vi blev der i næsten 3 timer, og det var lidt trist at sige farvel til dem. Heldigvis er der snart orientering, hvor vi ses igen! Da jeg kom hjem, tog Tietjen ud for at mødes med nogle af hendes venner, så jeg var alene hjemme. Jeg gennemgik alle de DVD'er familien har, og fandt frem til Star Trek. Jeg spiste resterne af min is, og begyndte så at lave mine lektier til Art and Design. Jeg skulle komme frem med 32 små tegninger eller "doodles", og det var nemt gjort med Star Trek i beggrunden (kun få af tegningerne har Star Trek træk) Jeg fandt også ud af at en af mine rejse kompaner fra AFS kommer til DC i weekenden, så vi har en stående aftale. Jeg har også en stående aftale med en ven hjemme fra Ølstykke, som også kommer til DC i en weekend snart! Det bliver så fedt! Men mere om det senere! (min blog er spoiler-free)

Så, travl uge, travle dage! Det fede ved at jeg har travlt, er at jeg ikke har tid til at tænke over tiden, og over hvad der mon sker der hjemme! Selvfølgelig tænker jeg over hvad der sker der hjemme, men det er ikke særlig meget!
I den kommende uge kommer familien hjem igen, og vi får også besøg af Janines forældre.
Jeg har også hørt fra min kontaktperson! Hun skrev en mail til mig i torsdags, og jeg sendte en sms tilbage. Hun hedder Nicolette, og det er det eneste jeg ved om hende indtil videre!
Jeg har også oprettet et fotoalbum: her!

- Emma

Ingen kommentarer:

Send en kommentar